c Expand All C Collapse All

FAQ [Nederlands] (16)

Category: FAQ [Nederlands]

Zie hiervoor de aparte pagina over KOSTEN. Neem voor “specials” zoals toernooien, scheidsrechter vereniging/afdeling of als sportbond contact met ons op via info@refcom4all.com.

Category: FAQ [Nederlands]

Mobiel data (3G/4G/5G) gebruik:

  • Volle wedstrijd gebruikt rond 30-40 MB (buiten)
  • Zelfs voor kids met kleine databundels is dit prima te doen
  • Zeker als ze 1 wedstrijd in het kwartaal fluiten – impact ~ 10 MB per maand
  • Is gelijk aan 2,5 min YouTube
  • Let op je betaald het datagebruik voor data versturen (spreken) als ontvangen (luisteren)

Hoeveel kost dat (schatting)?

  • Binnenbundel gemiddeld 1 ct/MB
  • 10 MB = EUR 0,10
  • Bij een Buitenbundel tarief 5 ct/MB:
  • 10 MB = EUR 0,50,-

Let op! Je betaald het datagebruik voor zowel data versturen (spreken) als ontvangen (luisteren). Dus een coach die alleen kan luisteren betaald ook voor de ontvangen data.

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Per veld/wedstrijd is er 1 spraakgroep, hierin kunnen begeleider(s), scheidsrechters en zelfs coaches deelnemen (de laatste kunnen alleen luisteren). Iedereen kan elkaar dus horen in de groep. Dus aparte communicatie per deelnemer is niet mogelijk.

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

In principe kan RefCom4All gebruikt worden op alle plekken waar een goede Wireless internet dekking is. WiFi is meestal bij sportclubs zeer beperkt bruikbaar dit komt door de beperkte dekking, firewall beperkingen en/of beperkte internet snelheid. Wij adviseren dan ook WiFi niet te gebruiken voor reguliere wedstrijden.

In de praktijk werkt RefCom4All het beste bij buitensporten, zoals Hockey, Voetbal, Rugby, Honkbal, Cricket, (Outdoor) Beach volleyball, etc.. Hal sporten zijn vaak vanwege beperkte indoor wireles dekking, maar ook vanwege de akoestiek (=echo), minder geschikt.

Category: FAQ [Nederlands]

In onze WEBSHOP kan de club een gratis testperiode bestellen om in deze periode de App te testen. We activeren de club op ons platform waarna de App gebruikt kan worden. Je ontvanget hierover via de email bericht wanneer de App actief is. Buiten de reguliere wedstrijden op de speeldagen wordt er ook een zogenaamde test wedstrijd geactiveerd die ook buiten de speelrondes gebruikt kan worden om de technologie te testen. De manier om de omstandigheden op en rond de velden uitgebreid te testen. Is er bijvoorbeeld voldoende 3G/4G/5G dekking?

Na deze testen kan er bewust gekozen worden voor en abonnement. Deze kan ook via de WEBSHOP afgesloten worden. Eventueel kan er een pro-rata korting toegepast worden voor het restereden seizoen deel.

Category: FAQ [Nederlands]

Het achterliggend VoIP platform – waar de spraakgroepen worden samengesteld – heeft licentie kosten en kost tevens cloud server capaciteit – daarnaast  draait er business logic / DataBase software die de wedstrijd informatie tbv van de spraakgroepen ordend en naar de App stuurt.

Tevens wordt het geld gebruikt voor onderhoud aan de koppelingen met externe wedstrijd databases, en App’s (denk aan iOS en Android updates & Bug fixes).

Category: FAQ [Nederlands]

Goede vraag – De Voice Activity Detectie in de codecs – gaat hier goed mee om. We hebben inmiddels al veel wedstrijden ondersteund en is er (dus) ook al veel gevloten. Het fluit signaal komt niet extreem hard door via de oortjes. Tevens draag je vaak alleen het ‘oortje’ met de microfoon in een van de oren – het andere oor is vrij om de spelers, etc. te kunnen horen.

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Het onderliggend platform mute gelijk met de oortjes, ook de microfoon.

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

We proberen zoveel mogelijk wedstijden automatisch in te laden. We hebben hiervoor bv een overeenkomst en koppeling met de KNHB. Inclusief toegang tot DWF wedstrijd codes. Voor toernooien kunnen we simpel de informatie via een excel files inladen en beschikbaar makenin de App. Tevens kunnen we koppelingen maken met ander sport competitie databases.

Tags: App, Platform
Category: FAQ [Nederlands]

We hebben in het verleden een enkele melding gehad dat op de iPhone af en toe de voice control spontaan aan gaat. Op dat moment horen de scheidsrechters elkaar niet meet. Siri / Voice control kan uitgezet worden op de iPhone, hoe lees je hier https://www.appletips.nl/siri-en-voice-control-uitschakelen.

Daarnaast hebben we vernomen dat dit ook kan voorkomen bij het gebruik van niet standaard iPhone ‘oortjes’. Hierbij komt dan een metaal randje van het plugje tegen de behuizing van de iPhone – dit lijkt ook de stembesturing te activeren. Inmiddels gebruikt iphone Lightning connectoren – en zal dit probleem nauwlijks meer voorkomen.

plugjes-met-iphone6
Tags: App, iOS
Category: FAQ [Nederlands]

Echo kan op veel plekken ontstaan:

  • Dicht bij elkaar staan en de App gebruiken (feedback via de micofoons), neem afstand van elkaar;
  • Slechte of geen goede (lees orginele) oortjes & microfoons kunnen soms ook een echo geven;
  • Heel soms is de verbinding met de spraakgroep niet goed, dan is goed om deze te verbreken (via de rode knop) en opnieuw te verbinden;
  • Microfoon gevoeligheid iets lager instellen. Microfoon icoontje (normaal is dit mute) iets langer vasthouden waarna een regelaar zichtbaar wordt waarmee de gevoeligheid van de microfoon ingesteld kan worden – je kan dit menu ook via de instellingen bereiken;
  • Ook kunnen Bluetooth oortjes soms voor extra vertraging zorgen soms ook met een echo. Bluetooth verbreken en opnieuw via Bluetooth verbinden kan dit vaak herstellen.
Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Dit zijn de ondersteunde versies en hardware voor Android:

Android OS versies:

  • Android versie 4.4 t/m 13

Android Toestellen:

  • Samsung Galaxy S5, S6, S6 edge, S7, S7 edge, S8
  • Motorola Moto G(3rd, 4th, 5th gen), Nexus 6, Moto Z
  • LG G3, G4 en G5, Nexus 5X
  • Huawei P8, P9, Nexus 6P
  • Sony Xperia, Z3, Z4, Z5, XZ
  • HTC One M8, M9, M10
  • Nokia 2.2
  • Pixel 5

Op andere versies en toestellen is het moeilijk om altijd de goede werking te garanderen.

Dit zijn de ondersteunde versies en hardware voor iOS / iPhone:

iOS versies:

  • iOS 9.X
  • iOS 10.X
  • iOS 11.X
  • iOS 12.X
  • iOS 13.X
  • iOS 14.X
  • iOS 15.X
  • iOS 16.X

Apple Toestellen:

  • iPhone SE, iPhone 6, iPhone 6s, iPhone 6 plus,
  • iPhone 6s plus, iPhone 7, iPhone 7 plus, iPhone 8
  • iPhone 10, 11, 12 & 13 (incl pro & max)
Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Klik hier voor de lijst van Toegetreden Clubs

Tag: Platform
Category: FAQ [Nederlands]

Klik hier een artikel op imyfone

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Wanneer je ‘open lijn’ continu ‘open’ staat –  en je collega scheids hoort continu ‘de bank’ of  hoort continu windgeruis, of het publiek – dan kan je de spraak gevoeligheid van jouw microfoon aanpassen. Dit heeft dus effect op het geluid wat je collega scheidsrechter hoort in zijn oor.

Hoe kan je de spraak gevoeligheid instellen?

– De functie verschijnt als je het Microfoon icoontje vasthoudt, of via het ‘instellingen’ menu.

  • Even indrukken is mute
  • Vast houden activeert de spraakgevoeligheid opties

– Bij een lawaaige omgeving (luide bank, publiek, baard of jas schuren of bij wind) de regelaar meer naar het minimum instellen (-)

Instellen Audio & Microfoon

Bij een goed ingestelde spraak gevoeligheid:

– Gaat alleen jouw gesproken woord naar je collega

– ‘Knijpt’ de ‘lijn’ daarna dicht:

  • Dan word er geen data verstuurd (minder MBs);
  • En hoor je stilte – maar je verbinding is er nog gewoon;
  • Aan dit effect moet je misschein wel even wennen (zeker als je traditionele portofoons gewend bent).

Volume Boost:

Volume Boost kan gebruikt worden om je audio uitgangs volume extra te versterken. Dit kan handig zijn bij bepaalde type headsets die niet standaard bij telefoon horen. Waarbij de impedantie niet volledig past bij een smartphone (~32 ohm).

Tag: App
Category: FAQ [Nederlands]

Deze melding kan ontstaan als de App geen verbinding met het internet kan maken en daarmee ook geen contact met het RefCom4all platform. Deze melding kan onstaan op verschillende manieren. Hieronder een paar mogelijke oorzaken.

Internet verbroken

Bijvoorbeeld als de RefCom4All App geen toestemming op je telefoon heeft om mobiel data te gebruiken (voorbeeld iOS). Oplossing is om dan deze instelling aan te passen (voobeeld iOS).

Data gebruik en iphone

Het kan ook zijn dat er een VPN verbinding geactiveerd is of er een App gebruikt wordt dat via een VPN al het verkeer naar een monitor server laat lopen (tbv data gebruik monitoring). Bijvoorbeeld de App ‘My Data Manager’ kan dit effect veroorzaken – de verbinding laat dan blijkbaar niet al het verkeer door. Of je een VPN gebruikt kan je zien links boven in de status balk.

Internet verbroken - VPN
Tag: App

FAQ [English] (1)

Category: FAQ [English]

In principle, RefCom4All can be used in all places where there is good wireless internet coverage. WiFi is usually very limited at sports clubs.This is due to the limited coverage, firewall restrictions and / or limited internet speed. We therefore advise not to use WiFi for regular fixtures.

In practice, RefCom4All works best for outdoor sports, such as Hockey, Football, Rugby, Baseball, Cricket, (Outdoor) Beach volleyball, etc.. Hall sports are often due to limited indoor wireless coverage, but also because of the acoustics (=echo), less suitable.

FAQ [Francais] (1)

Category: FAQ [Francais]

En principe, RefCom4All peut être utilisé dans tous les endroits disposant d’une bonne couverture Internet sans fil. Le WiFi est généralement très peu utilisable dans les clubs de sport. Cela est dû à une couverture limitée, à des restrictions de pare-feu et/ou à une vitesse d’Internet limitée. Nous recommandons donc de ne pas utiliser le WiFi pour les matchs réguliers.

En pratique, RefCom4All fonctionne mieux pour les sports de plein air, tels que le hockey, le football, le rugby, le baseball, le cricket, le beach-volley (en plein air), etc.. Les sports de salle sont souvent moins adaptés en raison d’une couverture filaire intérieure limitée, mais aussi de l’acoustique (=échographie).

Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)

FAQ [Deutsch] (1)

Category: FAQ [Deutsch]

Im Prinzip kann RefCom4All überall dort eingesetzt werden, wo eine gute drahtlose Internetabdeckung vorhanden ist. WiFi ist in Sportvereinen in der Regel nur sehr eingeschränkt nutzbar, was auf eine begrenzte Abdeckung, Firewall-Beschränkungen und/oder begrenzte Internetgeschwindigkeit zurückzuführen ist. Wir raten daher davon ab, WiFi für regelmäßige Spiele zu nutzen.

In der Praxis funktioniert RefCom4All am besten bei Outdoor-Sportarten wie Hockey, Fußball, Rugby, Baseball, Kricket, (Outdoor-)Beachvolleyball usw.. Hallensportarten sind oft weniger geeignet, weil die Kabelabdeckung in der Halle begrenzt ist, aber auch wegen der Akustik (=Echo).